I svenska har vi arbetat med insändare och läst utdrag ur böcker.
De som har varit sjuka ska komma på något du vill skriva i en kort insändare. Det kan till exempel vara något du vill förändra (kanske skolmaten, längden på rasterna, kortare skoldagar, längre påsklov, mer läsning i skolan eller något annat du kommer på).
I engelska har vi skrivit prov och fått en glosläxa till nästa vecka (läs längre ner).
På SO-lektionerna har vi nu avslutat geografi och Sverige. Nästa vecka startar vi upp ett nytt arbetsområde kring lagar och regler inom samhällskunskapen. Ni som har varit hemma i veckan kan läsa kapitlet som heter ”Sveriges befolkning” på NE Sverige och titta på fem korta filmer som visar barn ur de fem nationella minoritetsgrupperna (finns på urskola.se och heter ”Andrea hälsar på”).
I teknik har vi fortsatt bygga om förpackningar som de tog med sig till skolan. Det blev pennställ, mobilhållare, mugg, korgar och mycket annat. Efter det kommer vi att prata om miljö och återvinning. I matematik har vi gått igenom begreppet omkrets. Vi har haft utematematik där eleverna har fått träna de begrepp som vi pratat om – geometriska former, vinklar och omkrets.
______________________________________________________________
Tilda, lärarstudenten som följer Lina, ska nästa vecka bli filmad i klassrummet när hon har en genomgång. Filmen kommer endast att visa Tilda, inga barn kommer vara med varken i bild eller ljud.
På fredag är det 1:a maj och ledig dag.
Måndag: Idrott
Tisdag:
Onsdag: Idrott
Torsdag: Eng-läxa (Glosor längre ner)
Fredag: Lediga
______________________________________________________________
morgon – morning
bredvid – beside
skrivbord – desk
garderob – wardrobe
kolla – check
säng – bed
prata – speak
klok – smart
han – he
hon – she