Påsklov och v. 16

Ja, då var det redan dags för påsklov! Hoppas att ni alla får ett skönt och härligt lov. När ni kommer tillbaka är det bara 8 veckor av årskurs 6. 🙁
Johan, Sara och Peter kommer att skicka ut tider för samtal så småningom. På samtalet kommer vi bland annat prata lite om NP, hur året har gått och vad man tänka på till kommande skolår.

  • Här kommer  lite exempel på vad vi gjorde veckan som gick;I SO är vi  klara med avsnittet Europa i Geografi och byter ämne. Nästa ämnen i SO blir Historia och Samhällskunskap som vi läser parallellt. I Historia ska vi behandla det moderna samhällets framväxt. Vi börjar med Upplysningens idéer och går till befolkningsökningen under 1800-talet och hur dessa påverkade Sverige.

    I Samhällskunskap ska vi arbeta med hur Sverige styrs idag. Vi börjar med  Sveriges fyra grundlagar och går vidare till hur demokratin fungerar och hur medborgare kan påverka i samhället.

  • I matematik har vi jobbat med geometriska figurer, vinklar och symmetri.
    I kemi har vi bland annat gjort i ordning ett försök där vi ska se om ett frö kan gro i olika sorts jordar. Måndagen den 25/4  kommer vi att avsluta kemin med ett prov (läs längre ner).
  • Vi har börjat med arbeta med rymden i fysikVi har hunnit läsa om två olika världsbilder. En världsbild där solen står i centrum och en tidigare världsbild där jorden står i centrum.
  • svenska har vi börjat läsa i en antologi som heter ”Bara för dig på mellanstadiet” och börjat titta på den gamla fina serien Adam & Eva. Det här kommer vi göra lite då och då framöver. I engelska har vi mest fokuserat på de nationella proven. Vi har arbetat lite om ishockey på NE också.

v. 16

Måndag: Lediga

Tisdag: HKK (1-2)

Onsdag: Språkval

Torsdag: Musik-läxa (ett papper om gitarren)

Fredag: Idrott


Kemi-prov 25/4

Till provet ska ni kunna beskriva;
* kolets stora kretslopp och kolets lilla kretslopp
* Begreppen; mark,  jord, markvatten, grundvatten, vittring, markandning, erosion, granit och gnejs.
* Vilken nytta djuren gör i jorden och vad som påverkar jorden på olika sätt.

Ni ska också läsa
De ska också läsa avsnittet om mark och jord som också finns på NE.

Ni har också fått ett papper som man kan plugga på!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *